Recension: Sven-Bertil Taube med gäster

Var: Gröna Lunds stora scen, Stockholm
När: 29/7
Bäst: Lill Lindfors dramatiska tolkning av Balladen om briggen Blue Bird av Hull
Sämst: Att Håkan Hellström inte fick mer istid
Fråga: Kom jag med i TV?

1961 gjorde Evert Taube sin första sommarspelning på Gröna Lund. 50 år senare håller hans numera 76-årige son Sven-Bertil traditionen vid liv, och när ryktet nådde mig att han i årets viskväll skulle gästas av Håkan Hellström och jag ändå befann mig i Stockholm var det inget svårt val att åka dit. Jag har dessutom Grönans Gröna Kort som gör att man kommer in på alla sommarens spelningar.

Sven-Bertil inleder med klassikern Här är den sköna sommar som jag har hört hundratals gånger i bilen och hemma i Lambohov, och sedan radas fina, gamla bitar upp. Det är fint att stå bland tusentals russin i publiken - det kan inte vara många i åldersspannet 15-35 år på plats - och höra alla låtarna pappa har matat oss med sedan barnsben.

Efter ett tag dansar Lill Lindfors in som kvällens första gäst och tillsammans med Taube gör hon min favorit Tango i Nizza till en inlevelsefull duett. Hon gör också Balladen om briggen Blue Bird av Hull mycket övertygande.

Kvällens andra gäst möts av kvällens största jubel. Håkan Hellström är kanske 2000-talets svar på Evert Taube och att han brinner för den svenska visan är tydligt. Han gör två svängiga låtar i form av Eldarevalsen och Möte i monsunen och passar dessutom att lägga in ett typiskt hellströmskt mellansnack om hur han lyssnade på Taube i freestyle när han åkte buss till skolan regniga novemberdagar. Jag hade så klart gärna hört mer av Håkan, men i detta sällskap är han inte mer än en junior så han får finna sig i att sitta på en stol och titta på samt göra enstaka körinsatser under resten av konserten.

Sven-Bertil är ett proffs, men han går lite väl mycket på rutin och det märks att han inte är helt tight med bandet emellanåt. Det gör dock inte så mycket när odödliga låtar som Sommarnatt (Kom i min famn), Änglamark och Så länge skutan kan gå studsar mellan de för stunden avstängda åkattraktionerna nedanför en klarblå himmel. Det hela är mycket trevligt.

Det är kul att se Taube, men det är gästartisterna som stjäl showen. Håkan med sin scennärvaro och energi - Lill med sin rutin och tajming. Se själv när den går på SVT inom en snar framtid. Jag står lite till höger ganska långt bak vid ett träd, och försöker se oberörd ut när kamerakranen närmar sig.