måndag 18 juli 2011

These words are my own

Jag trillade återigen dit på ett ord när jag skrev förra inlägget. Jag stavar alltid ordet lugnt så här: lungt (sic). Det kvittar att jag vet exakt hur det ska stavas, och att jag vet varför det ska stavas så. Det blir ändå alltid fel. Måste vara något med muskelminnet. Det är därför jag gärna skriver "det är lungan" istället (men det förklarar inte varför jag också säger så emellanåt).

Ett annat ord jag alltid stavar fel på är namnet på Arsenals polske målvakt Woichech Szczsny Wojciech Szczesny. Att det ska vara så förbannat svårt att lära sig. Vanliga jävla polska skrivregler.

När vi ändå är inne på de där sakerna som är omöjliga att komma ihåg är det en skådespelare jag aldrig kommer ihåg namnet på. Det är han som spelar nån rockstjärna i en SNL-sketch där han hetsar Will Ferrell att spela cowbell. Han är med en hel massa filmer också.

*Googlar*

Ja just det. Christopher Walken. Det visste jag ju.

Det påminner mig om att min kollega Anna aldrig kan komma ihåg vad Flugornas Herre heter. "Den där öboken" kallar hon den. Nu kanske ni tycker det är konstigt att man hela tiden ska prata om en, visserligen klassiskt, men för läroplanen obetydlig roman, men bland svensk- och engelsklärare dyker den nog upp minst ett par gånger i månaden.

Vilka är dina ord/skådisar/romantitlar?

2 kommentarer:

  1. Kan inte stava känt.

    Kommer aldrig ihåg vad Dennis Quaid heter.

    SvaraRadera
  2. Kåmark kan inte ens säga gestikulera...

    SvaraRadera