onsdag 6 juli 2011

It's shite being Scottish!

Det var många LOTR-citat på fjället skrev jag tidigare. Men det smög sig faktiskt in några repliker från en av mina favoritscener i den fina rullen Trainspotting. Jag tänker på scenen då Renton, Sick-Boy och Spud följer med Tommy ut i det vackra skotska landskapet utanför Edinburgh.

Jag har sett den här filmen ohälsosamt många gånger (men har inte blivit heroinist!) och finner alla detaljer i den här sekvensen underbara. Till exempel att Sick-Boy får det till att Tommy, som har tagit initiativ till att gå på vandring, projicerar sin ilska på vännerna eftersom att han har problem med sitt förhållande:
- Look, Tommy, we know you're getting a hard time off Lizzy, but there's no need to take it out on us.

Eller Spud, som är något av en stadskille:
- Tommy, this is not natural man.

Men det citat som jag vevade mest var givetvis:
- Doesn't it make you proud to be Scottish?
Varpå Rentons berömda rant kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar