söndag 16 december 2012

Jagar mig i sömnen

Det känns orättvist att man unnar sig en öl på fredagen och sedan drabbas av tvådagarsbakfyllan. För så har det känts den här helgen. Nu rör det sig dock inte om att jag är bakis, utan det är en gammal god terminsavslutningsförkylning jag har åkt på. Vi har alla komponenter på plats, nästäppa, halsont, bihålesmärta och ett allmäntillstånd så ynkligt att det får Dartanjang i Loranga, Masarin och Dartanjang att framstå som Vem kan slå en pensionär?.

Det har inneburit att jag har ägnat stora delar av den här helgen åt att sova. Det var visserligen min ursprungsplan redan i fredags då jag var och är ganska utmattad efter Falunveckan, men nu fanns det liksom inget alternativ. Jag somnade ganska direkt i soffan där på eftermiddagen och drömde om fruktlösa försök att få in alla elever i en buss.

På kvällen åt jag pizza och kollade på På Spåret - mina betyg håller fortsatt bra - innan jag slocknade på nytt och drömde om att pricka av alla elever för att se till så att alla var inne på en restaurang.

Lördagen ägnades åt lite samma. Jag vaknade på förmiddagen någon gång, konstaterade att jag mådde marginellt bättre än Rasmus i Torka aldrig tårar utan handskar när han ligger på sjukhus och satte i mig allt jag hade av piller och spray, innan jag släpade mig till Gränby Centrum för att köpa på mig mer preparat plus mat. Kylskåpet var inte direkt välfyllt efter en vecka på resande fot, utan bestod mest av kapris, senap och sådan där hamburgerost. Nog för att ostgratinerad kapris smaksatt med Johnnys sötstarka senap anses vara en delikatess i vissa kulturer, men det var inte det jag var sugen på en förkyld lördagskväll i december.

Efter att jag hade handlat somnade jag och drömde om hur jag diskuterade med mina elever angående huruvida det skulle vara alkoholfritt eller inte på deras avslutningsbal. Det var mycket frustrerande att mina argument för att vin gör att alla slappnar av lite inte godtogs.

Nää då, det var ju jag som var på absolutisternas sida i debatten.

Jag är ju ingen psykolog som ni vet, och jag hade nog bara VG i psykologi på gymnasiet men jag tror att det faktum att jag har umgåtts med elever dygnet runt i fem dygn kan vara av vikt när vi ska analysera mina drömmar den här helgen. Jag tänkte att vi anordnar ett seminarium på måndag kväll över Skype så kan vi verkligen grotta ner oss i detta, för alla vet ju hur kul det är att höra om andra människors drömmar.

På kvällen kollade jag på två filmer jag länge har velat se. Dels Mellan väggarna, en smådeppig film om en högstadielärare i ett tufft Parisområde (exakt hur tänkte jag med det valet just den här helgen?) och Lars von Triers undergångsdrama Melancholia. En skön liten ångestkick sådär vid midnatt.

Idag har jag också gjort samma. Bara latande i sängen och i soffan för att friskna till så snabbt som möjligt. Det känns som att det går åt rätt håll, men jag är inte överdrivet sugen att jobba i morgon. Jag har dock inget val för betygen ska matas in, så det är bara att åka dit. Jag måste ju få användning för min nya betygstärning som jag beställde från en elev på träslöjden i Falun.

Nu ska jag ägna resten av kvällen åt att ge mig ut på Internet och bli kränkt. Det verkar ju vara det som gäller just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar