torsdag 3 maj 2012

Can you read my mind?

Som Kerstin var inne på igår är ju denna vecka fullständigt ur led i och med att det varken var måndag igår, eller tisdag idag. Det kommer högst sannolikt inte vara onsdag i morgon heller. Hjärnan får helt enkelt ta och anpassa sig till övriga världens system för veckodagar, hur svårt det nu kan vara. Tur att vi har öppet hus på lördag, så att man ändå får ihop sin fyradagarsvecka. Så som jag vill ha veckorna.

Samtidigt vill jag inte ha endagarshelg.Aldrig får man vara helt nöjd.

Efter att ha vandrat omkring som en zombie på grund av sömnbrist igår stack jag ut och sprang eftersom att det var enda chansen för mig att vara vaken tills jag fick lov att gå och lägga mig. Med en Londonhelg och ett stycke Valborgsfirande i benen var det inte så konstigt att Paavo Nurmi joggade om mig nere trekilometerspasseringen vid Studenternas - detta trots att han har varit död i 38 år. Formen är inte lysande med andra ord.

En månad kvar till Blodomloppet. Då är målet att springa milen på under en timma. Ett riktigt TUR-mål.

Idag har jag ägnat mig åt att läsa nationella prov-uppsatser på engelska i sex timmar. Om ni tänker er att det verkar ungefär lika rolig som det låter tänker ni rätt. Det går typ ut på att man börjar läsa en uppsats och när man är inne på sidan två börjar man tänka på något annat och sedan chansar man på att det inte kom något viktigt när man åter börjar koncentrera sig för att på sidan fyra inse att allt det viktiga stod på sidan två, varpå man börjar om från början för att sedan tappa koncentrationen på sidan två. Så håller man på tills alla uppsatser är lästa 30 gånger.

Jag har under dagen sett fler oläsliga handstilar än någon gång under en och samma dag i mitt liv - inte ens när vi fick läsa i gamla kyrkböcker på Nordiska Språk fick jag tolka så mycket kråkfötter. Till och med han som knäckte gåtan om hieroglyferna skickade ett SMS förut och uttryckte stor beundran över min insats.

Det ingår också en hel del tolkande av vad eleverna egentligen har menat med vissa ord och begrepp, så som det kan bli när man skriver på ett främmande språk. Det är alltså bra att vara tankeläsare som språklärare.

Nu ska jag börja ladda för att ta tag i utredningen av en tonårstjejkonflikt i morgon. Inspirerande! Thank God it's Wednesday...

1 kommentar:

  1. Ja du Axel, jag flabbar högt och hjärtligt och det är din förtjänst.Tack och trevlig helg.
    Hälsningar
    Fru Larson

    SvaraRadera