tisdag 15 maj 2012

American tune

Ni vet mig. Jag är rätt van att prata engelska. Riktig engelska alltså, originalet. Den de pratar i, ja, England. Idag har jag fått träna på den andra varianten - den "from across the pond". Det har faktiskt varit en aning utmattande, så förlåt mig om råkar adda några anglicismer till den här posten en bit random.

Jag har nämligen haft en gästföreläsare hos mig idag som har berättat om skillnader och likheter i de svenska och amerikanska skolsystemen, och det var oerhört nyttigt ur en hel drös pedagogiska perspektiv. Dessutom hade han en liknande lärarstil som jag - ni vet den när man hånar eleverna så mycket som möjligt - så jag blev road*.

Han tipsade mig om en bra fras att lära ut till eleverna när de inte jobbar ordentligt: "Do you want fries with that?" och antyda att det enda jobb de kommer att få är på någon av de stora snabbmatskedjorna. Hot är en bra didaktisk metod har jag förstått, så den kommer att ersätta "Jobbar ni, eller är ni bara här?" som min catch phrase.

Jag fick också, äntligen, lära mig ett amerikansk begrepp för att bitchblicka någon: mean mugging. Fast det verkade nästan värre än att bitchblicka eftersom att göra en mean mug verkade ha någonting att göra med gängkultur om jag tolkade saken rätt. Säga vad man vill om tonårstjejer, men de har några nivåer kvar på konfliktskalan innan de är Bloods and Crips. Tack och lov, för tänk det reda ut-samtalet:

-Okej hörni, varför sitter vi här?
-Jo, det var ju så att Maja i 8B sköt Elena i 9C i benet, för att hon inte hade betalat sin drogskuld till Viktor i 9A, så då var vi tvungna att hämnas.
-Var ni verkligen tvungna att göra det? Fanns det inget annat sätt att lösa situationen?
-Nej, blood in, blood out vet du.
-Nej? Kan du utveckla?

Och så vidare.

Nu ska jag plugga, för i morgon gör jag comeback på lärarhögskolan. Jag ska gå på ett tretimmarsseminarium för att bli godkänd att ta emot lärarstudenter på praktik. Kom gärna tillbaka i morgon för the mother of all ILU-bashning. Kan bli kul.

*Inte väg utan underhållen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar