måndag 12 november 2012

I'm your prostitute, you gon' get some

Och från ingenstans blev det måndag. Det är lite som jag brukar säga till eleverna på fredagarna - det bästa med helgen är att att den är så kort så att det snart är måndag igen. Ni bara bara föreställa er hur de reagerar på något sådant. Vissa saker skämtar man inte om, det är tydligt. Sedan kan man ju tycka att man kanske ska börja ha utvecklat känsla för ironi när man är inne på sitt sextonde år och till råga av allt har haft mig, som i snitt är sarkastisk 16 timmar om dygnet, som handledare i två och ett halvt, men det är en annan diskussion.

Det är en något märklig vecka för nästan alla elever är ute på praktisk arbetslivsorientering, bättre känd som PRAO. Om ni vill kan jag här dra storyn om när vi skulle PRAO:a i åttan och hur jag spetsade in mig på att vara på brandkåren, men jag tror att jag redan har berättat om det. Jag torskade ändå lottningen. Jävla Jocke Almén, han ska alltid ha all tur. Tänk om jag hade fått den där platsen, då hade kanske allt varit annorlunda nu. Är fortfarande bitter.

PRAO innebär att det bara är kanske hälften av eleverna på plats, och det gör i sin tur att jag hamnar lite i limbo. Det är för få elever ute och jobbar för att jag ska vara sysselsatt hela tiden, men tillräckligt många ute för att jag behöver vara på plats och upprätthålla den allmänna ordningen. Det tycker jag inte om riktigt, för om jag inte har tydlig struktur och ramar blir jag lätt blekt autistisk. Men, men. YOLO, som kidsen säger.

Efter jobbet tog jag en rask promenad i det kvävande höstmörkret och mötte Becks på Filmstaden. Vi valde mellan de två feelbad-filmerna Call Girl och Äta Sova Dö, eftersom att det är sådana filmer man går och ser en måndag. Valet föll på Call Girl för den verkade vara minst feel badig. Filmen var helt okej, men den var långt ifrån ett mästerverk (trots att Hoyte van Hoytema stod för fotot). Lite för lång och lite för övertydlig för att det ska överstiga tre bankbrädor i betyg. Men både Paul från Torka aldrig tårar utan handskar och Darth Vaders morsa var riktigt bra.

Efter film på SF hör det till vanligheten att man går och dricker öl, och eftersom att Orvars var närmast valde vi att gå till Orvars. Här skedde något historiskt. Sitt ner nu, för det här kommer att få din världsbild att svaja till betänkligt. För första gången sedan mitt debutbesök på puben för åtta år, två månader och tolv dagar sedan gick jag till Orvars med föresatsen att dricka "en öl" och lät sedermera kvällens totalsumma inte överstiga denna enda. Jag vill inte skryta här, men testa att bildgoogla "Karaktär" så får ni se vems avatar som kommer upp...

Lite trevligt sällskap över en öl och en Robboburglare var det som krävdes för att den här dagen skulle landa bekvämt i min klippbok på temat Ganska Bra Måndagar. Det är väl inte en så jävla dålig start på veckan?

2 kommentarer:

  1. Den där andra filmen ska ju vara sjukt bra, Äta Sova Dö. Och verklighetstrogen (YOLO). Hur blir det med julbord med hasard? Becks verkar svika den där lördagen. Köng inlägg som vanligt.

    SvaraRadera
  2. Ska styra med det i möra. Märkligt om hon har andra planer. Tyckte vi bokade för nästan ett år sedan...

    SvaraRadera