onsdag 6 juni 2012

Jag är en loser baby, jag har inget körkort

Eftersom att Transportstyrelsen är Sveriges mest inkompetenta institution (i tuff konkurrens med Utbildningsdepartementet) är jag just nu inte innehavare av ett giltigt körkort. Enligt reglementet ska tjänstemännen på Transportstyrelsen i god tid innan körkortet slutar gälla skicka ut handlingar för förnyelse.

Mitt körkort gick ut i söndags. Igår fick jag förnyelseblanketten. Och då hade jag mailat och härjat två gånger för att få den. Jag tycker inte det är orimligt att kräva att först och främst alla på Transportstyrelsen avgår, men även Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och kanske också Fredrik Reinfeldt bör ställa sina platser till förfogande efter det här totala sammanbrottet i rutinerna. Jag tycker att detta är en nationell fråga så Angela Merkel och Herman Van Rompuy sitter säkert. Än så länge.

Det enda jag kan hoppas på i det här läget är att konsekvenserna av denna katastrofala situation blir att någonting förändras i hanteringen av förnyelsen av körkort. Om ingen mer behöver lida som jag har gjort kommer det i alla fall något gott ur den. Samtidigt är det en klen tröst för mig som redan är drabbad.

Nationaldagen har jag ägnat åt att vara trött samt tvätta. Det känns verkligen att det är slutet av terminen, och jag går på de sista krafterna nu. Jag orkar inte engagera mig i så mycket mer än jobbet för tillfället, så det ska verkligen bli skönt med semester. Bra att de la in en ledig dag såhär. Metta Fjelkner på Lärarnas Riksförbund måste ha lobbat på gediget hos regeringen för att få till den, men det är nog inte så svårt med typ 100 000 gnälliga lärare i ryggen.

Igår gick vi stadsvandring med ett litet gäng elever och det var kul tyckte jag. Det var lärorikt och historiens vingslag ven över oss som från en kungsörn. Visste du till exempel att Anna-Maria Lenngren hade krypavstånd hem från Svantes? Eller att, om man bedömer utifrån graven, kung Johan III:s fru var skitkort? Eller att domkyrkan är exakt 118,7 meter hög och 118,7 meter lång?

På kvällen var jag hos Björn och Elin och kollade på den mindre komplicerade filmen Tillsammans och den mer komplexa Palindrome. Kvalitativa filmer båda två men väldigt olika. Jag fick också 28 korvbröd av dem. Det är alltid bra att ha korvbröd hemma - en gammal scoutsanning.

I morgon ska jag slå världsrekord i att underprestera i friidrott. Javisst. Det är friluftsdag på Studenternas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar