lördag 19 januari 2013

You can find me in the pub

Du vet hur det kan vara. Ibland känner man för att släppa ut håret och bara roa sig lite. Trots att det är torsdag. Därför gick jag och Esh till den lokala puben i torsdags. Orvars alltså. Det var den 3000:e gången vi var där tillsammans, så det var lite speciellt.

Större delen av kvällen var allt som vanligt. Lite ljug, en Robboburgare, billig öl (dock 20 procent dyrare än när det begav sig - numera koster den hela 23:-) och bra häng. Det var till och med ett par bekanta ansikten där. Än är man inte helt passé alltså.

Efter några timmar dök ännu ett välbekant ansikte upp - hon i 60-årsåldern som alltid är på Orvars. Bibliotekarien.

Hon har så länge jag kan minnas varit en inventarie på puben och vi har alltid uppmärksammat henne, säkert med illa dold hånfullhet många gånger. Så som man beter sig när man är omogen och ser någon som inte är exakt enligt normen. Den här gången var på väg att utmynna i den vanliga gången, men det slumpade sig så att hon plötsligt satt vid vårat bord och började ta del i konversationen.

Till min förvåning blev det ett intressant snack om Transibiriska järnvägen, det ungerska extrempartiet Jobbik  och sydtyska ölfestivaler. Vi fick också reda på att hon heter Kerstin och är uppvuxen i Sundsvall. Inte särskilt oväntat om jag ska vara helt ärlig, för man vet ju hur folk från Sundsvall är...

Det blev en bra kväll, men en oväntat utveckling. Dels då ovanstående scener utspelades men också då vi rundade av kvällen tillräckligt tidigt för att man inte skulle må som en svärdslukare som oväntat har fått hicka morgonen efter.

Det har varit fortsatt god stämning på jobbet de här dagarna, och det är kul att vara där. Så ostressad som jag är just nu har jag nog aldrig varit på jobbet, förutom den där dagen på Arlanda när SAS strejkade och jag satt och surfade i nio timmar. Jag bara njuter av denna situation, för jag vågar säga med ganska stor säkerhet att jag inte kommer att känna så alltför många veckor.

Fredagskvällen har ägnats åt att vara så tråkig som möjligt. Först en klassisk fredagslur i soffan och därefter TV, omväxlande på riktiga tv:n och datan. I morgon ska jag till Stockholm. Spännande!

4 kommentarer:

  1. Hahaha! Fran Sundsvall alltsa.../St.John

    SvaraRadera
  2. Vet inte om jag är lättad eller besviken att hela den här historien inte slutade med att hon följde med dig hem?

    Mest lättad kanske, det räcker med en Kerstin kan jag känna.

    SvaraRadera
  3. Vad jobbade hon med/som???

    Loke

    SvaraRadera
  4. Bibliotekarie på Snerikes bibliotek. Så mycket visste vi sen innan. Född -49.

    SvaraRadera