fredag 4 januari 2013

Vill ha en första klass-biljett, göra rätt köra fett dricka whisky med en maltetikett

Hur behandlar 2013 dig? Bra hoppas jag, för annars kommer du och året få en jobbig resa tillsammans mot 2014. Man har, som jag brukar säga, bara en chans att göra ett första intryck.

För egen del har det varit en mjukstart i ordets rätta bemärkelse. Det mest spännande som hände på nyårsdagen var att vi åt pizza samt att Karls syrra fastnade med bilen i snön utanför huset. Tyvärr kunde jag inte hjälpa till att lösa situationen (med bilen alltså, pizzasituationen löste jag relativt problemfritt) i och med att Arsenal råkade spela en viktig match precis då. Nästa gång lovar jag att vara behjälplig med all min vida expertis vad gäller bilkörning under extrema förutsättningar.

Dagen efter blev det hemfärd. SJ var nära att rasera det förtroende jag har återfått för företaget efter över ett halvårs prickfritt beteende då tåget till Sundsvall, där jag skulle byta, var inställt och ersatt med buss. Detta visade sig dock bli en lyckträff då jag slapp det där sunkiga pendeltåget mellan Östersund och Sundsvall som stannar på en miljard småstationer och istället fick sitta i en buss med alla bekvämligheter man kan tänka sig (förutom fri bar, bra benutrymme och elkontakt till datan - man kan ju inte få allt man kan tänka sig hela tiden, hur skulle det se ut?). Vi hann dessutom i tid till snabbtåget söderut, så SJ:s segertåg fortsätter. Ett tag till är väl bäst att tillägga.

Tåget från Sundsvall till Uppsala kvalar nog in på topp tio tågresor i mitt liv. Första klass var vasst. Man fick dagstidningar, hur mycket te, Plopp och frukt man ville (antal frukter jag ville ha: 0, ser jag ut som ett naturfolk?) och bjöds på komfort som om man var sultanen av Brunei ungefär. Det är så jag reser hädanefter.

Sedan jag kom hem har jag latat mig något så oerhört, kollat klart på första säsongen av Homeland, blivit svårt upprörd över att säsong K av QI inte kommer förrän i höst samt tvättat min smutsiga byk.

Ikväll valde jag att avsluta tillvaron som en planlöst svävande manet i ledighetens ocean med ett besök på Lilla Essingen, en ö i Stockholms skärgård, i Eriks föräldrars extralägenhet. Som vanligt när jag åker dit träffar jag någon som ska åt samma håll på ettans buss, och den här gången var det Jenny. Det var tryggt kände jag eftersom att hon har bott i lägenheten i ett halvår och således borde hitta dit, men den känslan släppte när hon höll på att missa att gå av på rätt ö. I fortsättningen får jag nog lita lite mer på mig själv.

Väl framme stod Erik och Anna i matoset och förberedde pasta till ett helt kompani, vilket vi nästan blev då Oskar, Hanna och Erica också anslöt. Vi diskuterade allt från att ha statistiktema på Eriks 30-årsfest till att ha tema "Kom som ett ljud" på Annas 30-årsfest. Googla "diskussion + brett spektra" så får ni antagligen inte upp en detaljerad transkribering av den här kvällen.

Sen åkte jag ettans buss, åttahundrasjuttiotvåans tåg och treans buss tills jag var hemma. I morgon börjar vårterminen för min del. Eller köttarterminen som jag kommer presentera den för mina nior. Nu jävlar ska vi in i kalklet så glasyren bara yr omkring oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar