måndag 7 januari 2013

Back to the start

Ibland är det väldigt svårt att inleda ett inlägg. Sådant kan drabba oss alla, så det är naturligtvis ingenting att få ångest över. Istället får man metaskriva lite ett slag på ett sätt som med stor sannolikhet är fullkomligt ointressant att läsa, men vips - så är texten i sin linda.

Det har tydligen passerat en helg här, och inte en sådan där helg när man umgås med vänner och familj, pratar om gamla tider, smider nya planer och äter så oerhört mycket mat att Mr Creosote bara "Ärligt talat, hur fan pallar du en portion till?". Det var en helt vanlig helg, särskilt som att den omgärdades av arbetsdagar. Jo minsann, nu har det börjat igen. Jobbet.

I fredags vaknade jag oerhört trött på grund av att jag kom hem från Stockholm sent samt att jag kollade på QI hela natten. Tänk att det här med att vända på dygnet skulle inverka på sömnen. Det hade varit bra om någon hade sagt något om det när jullovet startade kan jag tycka, men man ska visst veta allting själv nuförtiden. Snart säger de säkert att dillchips är onyttigt också.

Jag jobbade alltså min första dag 2013 i fredags och trots sömnbrist var jag lika febrigt effektiv som Carrie i Homeland när hon är som mest bipolär. Jag var klar med att göra-listan redan klockan två på eftermiddagen och kunde därefter ägna mig åt att låtsasjobba i ett par timmar. Sedan fick jag helg. Alltid skönt efter en och endast en inte särskilt tung arbetsdag.

Helgen ägnades åt att göra så lite som möjligt eftersom att jag äntligen hade chans att göra ingenting. Det var extremt skönt efter alla mina resor under högtiderna, och jag ägnade mig mest åt att titta på en massa fina HBO-serier på min app, om det nu går att ha appar på TV:n, som jag har fått gratis av Telia. Jag har en guldgruva att ösa ur där. Alla stora HBO-serier från de senaste fem-tio åren ligger klara att se - hej framtidens TV, kul att träffa dig. Känns som att vi kommer tillbringa en del tid ihop, du och jag.

I morse vaknade jag oerhört trött på grund av att jag kollade på QI hela natten. Hade visst vänt på dygnet igen. Känns som att jag behöver lite vardag i mitt liv igen. Idag har jag mest låtsatsjobba, men även gjort några ärliga handtag. Men mest låtsasjobbat. Och fikat. Ibland måste även jag, den lutherska arbetsmoralen personifierad, få ta en slödag.

Dagen avslutades med en promenad från jobbet, en äkta powernap på 15 minuter och ett styrelsemöte. I natt ska jag försöka undvika att titta på QI. Det får bli Homeland istället.

Till sist skulle jag vilja betona att, när jag tänker efter, det kan vara ganska svårt att avsluta inlägg också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar