måndag 23 januari 2012

And so, the end is near

Hallå där The Artist Formerly Known As King Kolo, 28, som nu har beslutat att en gång för alla att lägga skruvdobbarna på hyllan.

Hur kommer det sig att du har tagit beslutet att avsluta karriären?
-Först och främst förbjuder min ödmjukhet att kalla det för en fotbollskarriär, då en karriär i regel betyder att man har åstadkommit något. Jag väljer att kalla det mitt fotbollsliv.

Hur kommer det sig att du väljer att avsluta ditt fotbollsliv?
-Det där lät inget vidare heller. Vi säger karriär istället ändå.

Hur kommer det sig att du har tagit beslutet att avsluta karriären?
- Å andra sidan...

Kan du svara på den jävla frågan?

-Självfallet. Vi ska inte fastna i etymologi här. Beslutet har vuxit fram under de senaste veckorna. Mycket har att göra med att inget lag har försökt värva mig under dessa åtta månader som har passerat sedan Södra Upsala tvingades kasta in näsduken.

Handduken?
-Mm. Jag själv har inte heller riktigt haft det där drivet som krävs för att börja spela igen. Jag saknar mest att sitta i omklädningsrummet, så det blir lite skevt att börja i ett nytt lag för att göra det.

Hur avgörande har det varit för dig att killar som är tio år yngre än dig spelar i Arsenals A-lag?
-Jag tycker att det är oerhört onödigt att du tar upp det, för det har ingen som helst betydelse.

Vad finns det mer för anledningar?
-Det är inte som att jag bryr mig hur gamla de som spelar i Arsenal är. Jag tror ju knappast att jag kommer få chansen där. Det där är ju killar som har tränat fotboll på heltid sedan de var fjorton-femton år gamla. Inte så konstigt att de kan ta plats i laget nu.

Ja men andra anledningar alltså?
-Lyssna på mig nu. Jag insåg typ på högstadiet, eller i alla fall på gymnasiet att jag aldrig skulle bli fotbollsproffs och ännu mindre spela i Arsenal. Därför tycker jag att dina frågor är farligt nära gränsen nu. Du håller på och vinklar det mot att jag skulle ha någon jäkla 30-årskris. Visst du vill ha dina rubriker, men någon måtta får det vara. Så jävla typiskt journalister.

Vissa hävdar att du vill sluta på topp. Vad säger du om det?
-Jag är inte mycket för att klappa mig själv på axeln. Är lite svensk sådär, höhö. Men efter mitt omtalade mål i Coppan där i julas känner jag ju lite att jag vill sluta när jag är på topp.

Är ett mål i en amatörturnering verkligen att definiera som "toppen"?
-Tack för intervjun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar