fredag 8 februari 2013

Oh, in the morning

En harmonisk vardagsmorgon ser ut ungefär såhär: Jag kliver upp på andra snoozen och känner mig förhållandevis pigg, trots att klockan bara är kvart över sex. I duschen vaknar jag till liv och alla spår av trötthet försvinner in i glömskans töcken. Garderoben är välfylld med rena kläder, så att jag kan välja och vraka mellan ett stort urval av skjortor i allehanda kulörer och någon av Bench-tröjorna.

Till frukost hittar jag färskt bröd i skåpet, och gott om yoghurt och ett fint urval av pålägg i kylskåpet. På det en perfekt ångande kopp Earl Gray. Jag hinner läsa hela tidningen utan stress och har dessutom tid att skulptera frisyren innan det är dags att lugnt och stressfritt gå ut till bussen.

Det är alltså idealmorgonen.

Så blev det inte riktigt idag. Jag hade tänkt gå upp lite tidigare än vanligt och ta en tidigare buss till jobbet i syfte att fixa förberedelserna till nationella provet i svenska. Därför var det något av en chock när jag vaknade och såg att det bara var en halvtimme kvar till det att min vanliga buss skulle gå. Stress i kombination med en oerhörd lättnad över att klockan inte var mer än så sköljde över mig som marsánsås över en äppelpaj.

Redan där hamnade jag snett alltså. Det blev inte bättre av att jag inte hann dricka te och fick kasta i mig frukosten så snabbt att grannarna säkert undrade om det var Kakmonstret som hade gått loss på en Europapall Brago innanför köksfönstret.

Dessutom fick jag stresspacka det sista till min weekendtripp söderut, vilket brukar borga för att man glömmer elementära artefakter som mobilladdare, tandborste och glasögonen.

Ja, du såg rätt. På väg ut till bussen insåg jag att glasögon låg kvar hemma och det kändes givetvis orimligt att jag skulle tillbringa en hel helg utan dem. Jag fick således göra en Afasa Powell i spurten tillbaka till lägenheten och därefter imitera Usain Bolt i kurvan fram till bussen som stod och väntade på mig. Jag var fortfarande andfådd när jag kom till jobbet en halvtimme senare.

Så det är kanske inte så konstigt om jag är lite grinig idag. Med en sådan morgon behöver man inga ovänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar