tisdag 5 februari 2013

I do, I do, I do, I do, I do

Det här var ingen vanlig tisdag. Jag har gått på kurs, och inte vilken kurs som helst. Den var i statlig regi, och det är ju udda för oss Wallenbergs lakejer. Jag och Marie tog tåget till Stockholm för ett besök hos den svenskaste av tjänstemän, nämligen ombudsmannen. Diskrimineringsombudsmannen närmare bestämt.

När jag fick höra om kursen blev jag förvånad. Jag hade för mig att DO var avskaffat, för jag trodde att allt sådant som har med jämställdhet och arbete mot diskriminering avvecklades den 6 oktober 2006 då Regeringen Reinfeldt tillträdde. Men där hade jag uppenbarligen fel. Det bara verkar som att allt sådant arbete är avskaffat.

Jag tyckte att kursen var bra, och även om de inte kom med några nya överraskande rön är det alltid bra att påminna sig själv om vilka slavar vi är under normer och omgivningens förväntningar. Vi som jobbar med elever ska särskilt tänka på detta, och alltså inte kränka eleverna varenda dag som jag brukar göra. Känns bra att gå på kurs och faktiskt få ut något av den. Jag måste dock säga att lärare är världens sämsta föreläsningspublik. Jävlar vad det ska småsurras hela tiden - och jag är säker på att just de personerna som stör mest är desamma som skäller mest på sina elever när de i sin tur är snackiga. Hyckleri kan vara vackert, men inte i det här fallet.

Det märktes att det var en statlig myndighet som anordnade kursen, för det var överdådiga giveaways som östes över oss. Mobilfodral, pennor, tygpåsar, påsklämmor, bokmärken. Ja, listan kan göras längre. Jag vet inte riktigt vad syftet var med det, och konstaterar bara att det alltså är till sånt mina skattepengar går. Avgå, Anders Borg.

När vi gick från DO såg jag Reinfeldts företrädare - och min gamle bekant - Ingvar Carlsson på stan. Jag tror att han noterade mig för han fick något härjat i blicken och vände sig om, så jag antar att han erinrade sig den pikanta händelsen på Katrineholms bibliotek i samband med ett av våra möten för en sådär drygt tjugo år sedan. Jag vill absolut inte gå in på den mer än så, av hänsyn till alla inblandade och framför allt mig själv.

Jag störde mig dock lite på att den förre statsministern såg ut att gå utan livvaktsskydd. Man tycker ju att SÄPO borde ha lärt sig något efter det som hände med Olof Palme. Det kan ju i och för sig ha varit så att livvakterna bara var väldigt diskreta, men såvitt jag såg var han ute själv. Det känns inte bra, men nu har jag i alla fall uppmärksammat problemet.

Innan vi hoppade på tåget hem tog vi en arbetsmiddag på Wagamama och väl hemma undvek jag att somna i soffan och tog istället en längre promenad. Slutligen köpte jag en Skogaholmslimpa. Så till sist blev det en helt vanlig tisdag ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar