onsdag 5 oktober 2011

Jag blev född för länge sen på ett tåg

Den 25 november inträffar händelsen som överhuvudtaget ger månaden november existensberättigande. Då har som bekant På Spåret premiär och idag släpptes de tävlande paren. Jag känner mig därför föranledd att bjuda er på en initierad ranking av lagen.

Martina Haag & Erik Haag
Att de får vara med, trots den uppenbara jävsituationen, är anmärkningsvärt. Erik Haag var ett av ankarna i Hassangänget tillsammans med programledaren Kristian Luuk och domaren Fredrik Lindström. Man undrar ju vilka fördelar han bjuds på. Trots det, eller tack vare det rentav, får makarna Haag bära favoritstämpeln efter förra årets fina silverplats. De visade på lysande samarbete och på överraskande bra allmänbildning. Dessutom besitter de rätt klurighet för att fixa ordvitsarna.
Betyg:

Anna-Charlotta Gunnarson & Ylva Hällen
Kom in som en frisk fläkt i fjol och tog sig hela vägen till semifinal. Har stor bredd i allt från barnkultur till trädgårdsodling och på det en jäkla go i laget. De saknar dock den där riktiga tävlingsinstinkten, och när det bränner till är det den som avgör. Det ligger dem givetvis i fatet. Mycket talar också för att fjolåret var en dagslända, så jag tror inte de upprepar succén från i vintras.
Betyg:

Niklas Strömstedt & Jenny Strömstedt
Jag känner att det är något osympatiskt över Jenny Strömstedt, samtidigt som det är något sympatiskt över Niklas Strömstedt. Det gör den här kombinationen väldigt mänsklig, och därmed lätt att ändå gilla. De visade förra året att de är att räkna med och jag är övertygad om att de kommer att finnas med i semifinalerna nästa år. Niklas har dessutom som enda musiker i tävlingen en stor fördel när det kommer till musikfrågorna .
Betyg:

Jessica Zandén & Claes Ljungmark
Jessica Zandén tävlade för ett par år sedan tillsammans med sin bror Philip och hon utmärkte sig mest då med sitt vansinniga skratt. Hon kändes dock som det starka kortet i den duon. Nu tävlar hon med debutanten Claes Ljungmark som precis som Zandén är skådis. Deras liknande bakgrund gör det här paret för tunt för att blanda sig i slutsegern.
Betyg:

Johanna Frändén & Carl Johan De Geer
Sportjournalisten Johanna Fränden gjorde det bra när hon var bisittare i SVT i fotbolls-VM i fjol, och har en gedigen erfarenhet av länderna runt Medelhavet. Sportjournalister brukar också vara vassa när det gäller geografi, så hon känns som en stark debutant. Carl Johan De Geer är mer svårbedömd, men hans bakgrund som konstnär och författare ger honom en bred grund. Fränden, 30 år, och De Geer, 73 år, har också störst ålderspann sinsemellan av de tävlande, och i detta sammanhang är det en stor fördel. Men jag tror inte det räcker hela vägen. Inte omöjligt med en semifinal dock.
Betyg:

Christer Lundberg & Morgan Larsson
Jag utbrast ett spontant "Yes" när jag såg att dessa radiokillar skulle vara med i årets säsong. De är de enda göteborgare för vilka jag skulle använda adjektivet "goa" och mena något positivt med det. Alla som har hört mysradioprogrammet Christer i P3 vet att man har att göra med världens kanske schysstaste duo. Jag tror att Lundberg och Larsson blir säsongens stora överraskning - de är vetgiriga i sitt radioprogram, bollar med all världens ämnen och är pålästa på dem samt, allra viktigast, de sitter med Göteborgsesset i rockärmen. Inte att underskatta.

Betyg:

Peter Wahlbeck & Gunilla Hammar Säfström
Peter Wahlbeck får ta över komedistafettpinnen från Peter Apelgren, men han lär knappast ta över vandringspokalen. Han kan säkert vara en smula klurig, men jag ger inte mycket för hans kunskaper. 9A-läraren Gunnilla Hammar Säfström sitter givetvis på en gedigen kunskapsbank i och med sin rutin från skolvärlden, men det är nog denna som samtidigt fäller henne. Hon verkar vara en lärare av Jan Björklund-mått, och då är man för fyrkantig för att lyckas i den här tävlingen.
Betyg:

Nisti Stêrk & Claes Borgström
Efter Claes Borgströms uttalande om att svenska landslaget skulle stanna hemma från VM i Tyskland på grund av att det finns bordeller där ger jag inte mycket för hans omdöme eller syn på omvärlden. Inte för att jag tycker att bordeller är en bra idé, men det var en osedvanligt korkad idé. Den här Nisti vet jag ingenting om, men de på Internet skriver att hon är författare, journalist, skådis och komiker. Hon är sannolikt allmänbildad med andra ord. Jag tror inte att det håller.
Betyg:


Maria Tjärnlund & Ralf Edström
Ojojoj. Här finns alla förutsättningar för årets Kalle Moraeus och Py Bäckman, som gjorde totalt magplask i fjol. Maria Tjärnlund är något så smalt som verksamhetsansvarig för dataspelbranschens svenska branschorganisation, och det kommer väl på sin höjd dyka upp typ en fråga om dataspel under den här säsongen. Och då antagligen i en match hon inte medverkar i. Ralfs kunskaper är om möjligt ännu svagare enligt min bedömning. Han är mest bra på att vara småpackad i radio.
Betyg:

Sammanfattning
Favoriten: Martina Haag & Erik Haag
Halvgarderingen: Niklas Strömstedt & Jenny Strömstedt
Outsidern: Christer Lundberg & Morgan Larsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar