söndag 19 juni 2011

Här, i skärgården

Igår åkte jag till 'fvudstaden för att besöka Erik, min vän sedan 18 år, för att intensivumgås. Han kommer vara rejält utomsocknes (Lofoten och Sydafrika) hela sommaren så det blev till att passa på att ses när chansen gavs.

Erik hade lyft idén om att ta båten ut i Stockholms skärgård, och båtar där man kan köpa öl har jag alltid gillat (därav min fäbless för Finlandsfärjor) så idén stannade inte på planeringsstadiet den här gången. Vi hoppade på första bästa båt och den tog oss till pittoreska Vaxholm. Det var en fin båttur, men när vi kom fram blev vi lite fundersamma. Vi hade liksom bara planerat att åka till Skärgården - inte vad vi skulle göra där. Jag funderade på om det fanns någon att fråga vad man kunde hitta på, men det kändes för turistigt. Det var tillräckligt mycket turister där ändå.

Vilket är okej, för det är alltid kul att träna tyskan. Wohin ist das boot farhen, bitte? Sie möchten zum Vaxholm gehen, es ist sehr schön insel. Ja, genau, jag sehr sjön.

Vi gick planlöst omkring, men till slut hittade vi en liten sandstrand med en brygga och bänk och där blev vi sittande. Erik badade, för han vill få ut max av den svenska sommaren innan han drar till Ishavet, eller var nu Lofoten ligger. Jag kände lite på vattnet, men valde att inte hoppa i. Jag har ju ändå sju veckors betalda veckor på mig att uppleva den svenska sommaren, så jag hinner nog. Jag hade dessutom inte med mig några badbyxor.

Sedan åt vi matsäck direkt ur förpackningen, för det är bara bögar som har med sig tallrikar plus att vi ville fira att det är tio år sedan vi spräckte festivalslidkransen i Hultsfred. Då äter man saker, bönor och Jippiii fruktkräm exempelvis, direkt ur förpackningen. Till det drack vi ett Chablis som Erik företagsamt nog hade på kylning i sin påse med frysklampar. Det blev ett par trevliga timmar.

Dagen var dock inte över med det, utan vi tog en ångbåt tillbaka till vackra Stockholm och hämtade en ny pava innan vi satte oss på Lilla Essingens strand. När solen försvann och man började få kallbrand i bröstvårtorna gick vi och käkade indiskt på ett kvartershak innan vi vandrade ut i natten och drack dyra drinkar samt ännu dyrare vin. Vi satt på en pråm vid Norr Mälarstrand tillsammans med många andra killar som också satt två och två. Snart upptäckte vi också att här och där låg också tidningen QX utströsslat. Tur att man är säker på sin homosexualitet, som jag brukar säga, så att man kan hantera sådana ställen.

Sedan tyckte vi att det var en lysande idé att efter promenaden hem till Lilla Essingen shotta whiskey och dricka ännu mera vin. Men har man festivaltema så har man. Därefter var det bara att gå i däck och sova i tolv timmar ungefär. Fast inte i ett fuktigt tält, så mycket festival ville vi inte ha.

Idag tog vi det lugnt ganska länge, och eftersom att det regnade beslöt vi oss för att göra en typisk regnaktivitet så vi drog till Nationalmuseum och kollade på deras utställning Tits 'n Ass Last & Lust. Den var ganska intetsägande, och jag antar att det var med den som med de flesta museer - man behöver en guidad tur för att verkligen uppskatta utställningarna.

Sedan fanns det inte så mycket mer att göra i Stockholm, men helgen var mycket lyckad och gav mersmak. Jag ska turista mer i närområdet den här sommaren. Evolutionsmuséet här i Uppsala kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar