söndag 12 maj 2013

I dreamed I met a Galilean, a most amazing man

Många har Jesus att tacka för mycket. Tröst, trygghet och gemenskap är bara några av de ledord vi kan nämna när vi diskuterar hans gärning och betydelse. I min sekulariserade värld har Jesus en mer pragmatisk roll – han bestämmer när jag får vara ledig från jobbet utan att behöva ta semester. Som nu i torsdags till exempel, då han för i runda slängar 2000 år sedan slutligen trillade av pinn efter att ha levt i limbo i veckor efter korsfästelsen. Men det där vet ni ju redan. Jag ville bara skryta lite om att jag minsann inte är så ogudaktig som många tycks tro.

Kristi Himmelfärdsdag firade jag så som jag tror att Jesus hade velat. Genom att tillbringa större delen av dagen i sängen komavilande framför ett antal tv-serier som jag nu kunde se ifatt på. Men helt stillasittande var jag dock inte, utan det blev en promenad på en mil med Värvets Per Gessle-avsnitt i öronen. Precis som Jesus hade velat.

En sådan dag var precis vad jag behövde eftersom det har varit tufft den senaste tiden. Att ha nior och befinna sig en månad från skolavslutningen är ingenting jag kan rekommendera, då många av dem har tagit lov redan nu och bemöter allt jag säger genom att tonårsblänga och säga ett släpigt  ”mjäh…”. För att sedan återgå till att spela Candy Crush och Test for friends. Jag längtar till i höst. Sjuor gör som man säger i större utsträckning än denna anhopning pubertetsmonster.

Men det är som vanligt bara att bita ihop, som Jesus sa på korset enligt Johannes 12:15-17.

I fredags var det klämdag, och då reste jag mig ur sängen och sade: ”Nu åker jag till Avesta” och det gjorde jag också. I Avesta bor förvirrande nog Hedemora, som även är känd under namnet Mattias, och vi hade bestämt att göra grillpremiär på kvällen. Han hade dock träning för sitt lag på eftermiddagen så då tog jag en stärkande promenad längs den glittrande Dalälven och lyssnade på Håkan Hellström. Det var den vackraste fredagsvyn jag har sett sedan jag åkte till Jönköping i höstas och passerade ett glittrande Hjälmaresund – Sveriges vackraste plats.

Det blev bra grillning och jag blev sådär mätt som man bara kan bli när man äter upp alla Jesus bröd och fiskar själv – efter att han har begått kloningsmirakel. När vi grillade fick jag en första förnimmelse av sommaren, och nu ser jag verkligen fram emot semestern. 23 arbetsdagar till om jag räknar rätt. Kämpa! (Lukas 9:12)

Igår blev det också grillning, men också lite fotboll och allmänt slappande. Det var precis den typen av helg doktorn hade ordinerat. På kvällen testade vi Avesta by night, men Avesta by night hade en dålig dag så det blev inget med det.

Idag har jag åkt första klass hem, gått en liten promenad på en mil, tagit en tupplur samt bakat hallongrottor. De blev lite torra, men det var faktiskt bara andra gången jag bakade hallongrottor så jag tycker inte ni ska klaga. Jag känner att bara en som aldrig har bakat hallongrottor som har blivit lite torra får kasta första stenen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar