torsdag 15 december 2011

Du har köpt Lonely Planet, du åker till ett söderland

Nog kan man säga att jag är rejält innesluten i betygssättarbubblan när jag undgår att märka både storbrand och bankrån i Uppsala på samma dag. För jag har inte noterat varken det ena eller det andra idag. Men jag fick i alla fall svar på varför det var en polisbil som betedde sig mystiskt på en parkering för någon timme sedan - de letade bara efter tjyven.

Eftersom att eleverna hade "hemstudiedag" idag - vilken innebär att de ska ägna sig åt skolarbete på hemmaplan, men i praktiken innebär att de hänger på Facebook eller Bilddagboken hela dagen och gör fuck all - så kunde jag unna mig ett par-tre extra snoozningar i morse. Det behövdes då jag var lite trött efter gårdagens stora julfirande med kamraterna hemma hos Becks. Vi hade traditionsenligt knytisjulbord och sedan var det julklappshasard (vad är en hasard egentligen?). Jag vann en Lonely Planet-guidebok. Om London. Den kommer väl till pass på min 26.e resa dit.

Vi hade en mycket trevlig kväll (man ska aldrig underskatta betydelsen av en rolig hatt) med allestädes julmat. Hannes hade gått all in och trillat egna köttbullar, och alla var mycket imponerade. I övrigt uppskattade jag mest Emmas Jansson och Eshs kräftsill. Samt Josefins försök att lista ut engelska ordvitsar.

Colin bara suckade.

Annars så här jag överdoserat rättning de senaste dagarna. Alla tycker att sista veckan före betygsättning är den bästa att ta tag i sitt liv, vilket har inneburit en rättningshög i klass med det där arkivet som Gandalf letar upplysningar om ringen i någonstans i den första LOTR-filmen. Men man vill ju att eleverna ska få så bra betyg som möjligt, så man sitter där och rättar och rättar. Idag har jag använt hemstudiedagen åt att slå den berömda betygstärningen. A B C D E VG G MVG, det är så jävla många bokstavskombinationer att hålla redan på att man behöver ta lite amfetamin för att lugna ner sig.

Mitt i allt detta ska jag en sväng till Stockholm i morgon och därefter förbereda flytt till på måndag kväll. Och så kanske Hedemora kommer förbi i helgen. Hur ska jag hinna klämma in julstress i den här stressen?

Nu måste jag gå till Hannes tvättstuga och hämta min tvätt. Undrar vad som hände med den där tvättstugenyckeln egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar