tisdag 30 december 2014

Wished for a life this year

Jag insåg för närmare femton år sedan då jag skrev en recension i Östgöta-Corren att det här med listor är något alla gillar. Recensionen var på en bok som handlade om olika typer av lättsamma listor. Jag tror att detta har skett i alla fall, men när jag nu rannsakar minnet inser jag att jag kanske aldrig skrev den där recensionen utan att det bara var något som pappa föreslog. Skitsamma, insikten om listor har dock stått sig och mitt minne av året som snart är förbi är det inget större fel på. Vad jag vet. 

Här kommer, i och med att alla gillar listor, min sammanfattning av 2014 i en klassisk årets-lista.

Årets bedrift 1: När jag joggade upp på Kebnekajses topp
Årets stadsbor: När jag och Hedemora inte klarade av att sätta upp vårt lånade tält vid fjällstationen.
Årets bedrift 2: När jag joggade runt halvmaran på två och tolv.
Årets vad-nu-motsatsen-till-bedrift-är: När jag la alla pengar jag borde ha sparat till att köpa lägenhet på resor.
Årets YOLO: Att resa när man egentligen borde spara pengar
Årets utanför boxen 1: Ny frisyr
Årets utanför boxen 2: Jag gick på date
Årets innanför boxen: Jag köpte exakt samma modell när det var dags för nya glasögon
Årets efternamn: När en elev hörde fel på mitt efternamn: Haschlund
Årets frisyrförebild: Andrea Pirlo. Jag bildgooglade verkligen hos frisören.
Årets mest väntade: Sju resor till London.
Årets Uppsalastadsdel: Gottsunda. Långt mycket bättre än sitt rykte.
Årets bråk: Det om borstj med Lander och Ponka i New York. Det var helt orimligt.
Årets understatement: När vi pratade om att äta bajs (som man gör) och Kurator-Henke med gravallvar grimarserade fram "Usch!"
Årets AW: Alla som Vickan var med på. Totalt urspårat. Vi måste verkligen äta något också.
Årets mest livsfarliga cykeltur: Från centrala Köpenhamn till Vesterbro efter 49 Tequilashots på Barburrito i januari. Jag kan ju inte cykla ens i nyktert tillstånd.
Årets film: Återträffen
Årets TV-serie: House of Cards
Årets TV-program: Jämnt skägg mellan The Daily Show och Q.I.
Årets musikal: Book of Mormon
Årets varför i helvete 1: Åkte jag inte på Håkan Hellström på Ullevi?
Årets därför 1: För att Ullevi ligger i Göteborg. Jag är portad.
Årets varför i helvete 2: Åkte jag inte till 02 Arena i London och kollade på Monty Pythons sista show?
Årets därför 2: Det blev rätt uppenbart när den gick på TV…
Årets mest uppgivna: När Hull gjorde 2-0 i FA-cupfinalen.
Årets ögonblick: Aaron Ramseys 3-2 i FA-cupfinalen. Jag undrar fortfarande var min fulla pint tog vägen i extasen.
Årets firande: Efter FA-cupsegern. Jag och Bäckström ramlade runt i norra London i två dagar.
Årets hur-hamnade-jag-i-huvudstaden-i-Hunger Games?: När jag upptäckte att mamma och pappa har skaffat ett duschmunstycke som lyser i olika färger beroende på hur varmt vattnet är.
Årets mest stelt manusbundna: Alex och Sigges show "Meningen med livet"
Årets SJ: Bara sju timmar sent på Kiruna-Uppsala.
Årets suraste: Hedemora på SJ i väntan på besked på Bodens central.
Årets tältplats: När Oskar slog upp tältet på perrongen i väntan på besked. 
Årets blogg: Får väl ta den här, för det finns ju inga andra aktiva kvar på Internet längre.
Årets sociala media: Snapchat. Jag vet fortfarande inte vad man ska använda den till dock,
Årets konsert: First Aid Kit på Annexet.
Årets låt: Lykke Li - Love me like I’m not made of stone
Årets öl: Brooklyn Lager
Årets drink: Lynchberg Lemonade
Årets högstadieflashback: När Gurra G i Just D började följa mig på Twitter 
Årets utanför boxen 3: Att jag har börjat dricka Brooklyn Lager istället för Stella.
Årets brandman: Kicken
Årets jag-fick-för-mig-att-det-var-2005-igen: När jag snodde ett ölglas som souvenir på en viss fjällstation.
Årets eh va?: "Jag vill vara en återvinningsbar person"
Årets kallaste: Köttfärslimpan i Ortodoxa kyrkan i Tallinn
Årets SMS: När jag skrev till en bakfull Hannes att bussen till Västerås skulle gå om en timme och han svarade: "Usch".
Årets likeraket: Alla mina bilder på Instagram samt en av Hannes bilder.
Årets bästa svar: Nutidsfråga: "Vad kallas en person som genom att studera och observera atmosfären även kan förutse det kommande vädret?". Svar: "Gud".
Årets *ägd*: Jag efter följande konversation:
Jag: Jag lägger bara upp säkra likeraketer på Instagram. 
Elev: Är det därför du aldrig lägger upp selfies?
Årets smeknamn som inte riktigt har fått fäste: Uppsalas Pirlo
Årets muskelminne: Att kylskåpet och frysen efter uppdateringen av maskinparken i mammas och pappas kök hade bytt plats. Om jag öppnade fel dörr? Bara 99 gånger av 100.
Årets parcour: Nedför trappan på jobbet varje gång jag var på väg att bli inlarmad.
Årets tröttaste: Björn på sin 30-fest. Han gick hem. Folk höll tal till honom ändå.
Årets tröttaste 2015: Björn, när tvillingarna föds.
Årets viktigaste lärdom: Tryck inte på "Ja" när telefonen frågar "Är du säker på att du vill radera alla dina kontakter?"
Årets nyord: Blorka©
Årets nyårslöfte: "Jag ska nå mitt livs form"
Årets så blev det: Mitt livs sämsta form.
Årets mest insiktsfulla middag: Tema Bacon - det gick alltså att tröttna på bacon.
Årets nyårslöfte 2015: Jag ska nå någon typ av form

Tack för i år. 2015 tuffar det segertåg som Expedition A är vidare. Möjligtvis med ännu sämre uppdateringstakt. Häng med!

1 kommentar: