onsdag 9 november 2011

Mackie Kniven, han har handskar där man ej kan spåra blod

Så letade jag fram den svarta polotröjan, manchesterkavajen, de slitna och något för korta blåjeansen och mina icke uppseendeväckande gymnastikskor igen. Ni vet vad den outfiten innebär. Det var dags för ett nytt kulturellt äventyr för expeditionen.

Idag efter jobbet gick vi ner på stan ett gäng, värmde med en hamburgertallrik och en pint på O'Connors innan det blev stadsteatern och Tolvskillingsoperan. Världens första musikal har jag läst att den kallas, och som den fudge packer man ibland misstas för att vara ligger ju musikaler väldigt streamlajnat med min approach.

Många musikaler bygger upp dramaturgin så att hitlåtarna kommer på strategiska ställen, men den här uppsättningen körde ett annorlunda grepp och brände av Mackie Kniven som första låt. Om en konsult hade gått in och petat lite i det där hade den kanske kommit senare, men å andra sidan presenterade den huvudkaraktären så det hade nog blivit ännu konstigare. Om inte annat så var det en trevlig inledning.

Jag kunde också konstatera att Göran Engman är Stadsteaterns svar på Michael Nyqvist. Precis som att det är lag på att Nyqvist ska vara med i alla svenska filmer så finns det någon form av skrivelse om att Engman ska vara med i allt som sätts upp i Uppsala. Jag ser ingen annan förklaring i alla fall.

Bäst var Emma Peters som gjorde mycket med små medel i sin roll som en av Mackies kärleksintressen. Bra komisk tajming och imponerande sångröst. Det är dock inte omöjligt att jag tycker så bara för att hon var med i Grotesco, men även objektiva ögon måste ha blivit imponerade.

Uppsättningen får i betyg.

Jag fick jobba med logistiken för att få ihop detta. Jag höll i trådarna (för annars är det ju aldrig någon som någonsin tar tag i något) och styrde med biljetter och bokningar och avhopp och ersättare och bestämma ny pub när den vi hade valt hade gått sönder. Mitt i allt skulle jag styra så att mamma och pappa fick en nyckel och en vägbeskrivning hem till mig. Det var svettigt, men det funkade. Jag kan nog ta jobb som flygledare när allt kommer omkring.

Mina föräldrar ska på semester i morgon så de sover hos mig innan de åker till ARN i morgon. Detta innebär att jag blir bilägare en vecka. Vilken jävla lyx. Ska storhandla samt åka till Ikea varje dag, för det är ju det man gör när man har bil.

Torsdagfredag, sen tar vi helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar