fredag 27 december 2013

Who the fuck anyway wants a Christmas tree

Jag hoppas att du inte känner dig försummad, trots att jag har försummat dig. För om du känner dig försummad över att jag har varit mer försummande än vanligt här på expeditionen den senaste tiden behöver du rimligtvis skaffa dig något mer meningsfullt att hänga upp ditt liv på. Joggning exempelvis. Försumma aldrig motion är allt jag har att säga om den saken.

Sedan vi hördes av senast har jag varit på bandy (2-2 mellan Sirius och Ljusdal), på bio (Hobbiten - fyra bankbrädor), rundat av en termin och firat jul. Så det är inte som att jag bara har suttit och latat mig och ätit skumtomtar (även om jag de facto har latat mig och ätit skumtomtar).

Höstterminen tog slut förra veckan och det var inte en dag för tidigt. Det har varit mer ansträngande än vad jag hade förväntat mig att börja med en årskurs sjua igen, så det ska jag försöka undvika under de närmaste två åren i alla fall. Jag var rejält trött där på helgen. Det berodde i och för sig lite på att jag firade jullovet ytterst ingående, först med kollegorna på jobbet och senare på kvällen med Hannes och Bojan. Och med Lynchberg Lemonade på Oasia.

Den efterföljande helgen ägnade jag mig primärt åt att sova. Först väldigt länge på förmiddagarna och därefter några timmar när jag blev trött igen på eftermiddagarna. Däremellan läste jag bok och tittade på filmer och tv-serier - utan att ha det minsta dåliga samvete efteråt. Jag var helt klart värd den helgen. Dan före dan kom nästan lite för snabbt, för jag hade gärna ägnat två-tre dagar till åt att göra fuck all. Nu kräver ju dock det sociala protokollet att man firar jul med någon form av släkt, och vem är jag att bryta mot det sociala protokollet?

Så jag åkte till Linköping för traditionellt firande. Det enda som bröt mot traditionen var att Hannes har infört bacon på julbordet. Kulturskymning i sin allra vackraste form. Jag fick åtta julklappar, vilket är någon form av bottenrekord, men jag tycker ju att det är roligare att ge än att få. Särskilt om man kan vara med på Hannes presenter om man inte har orkat köpa själv.

Det här med julhandeln tänker jag inte försöka mig på någon mer gång. Inte mellandagsrea heller för den delen. Människor i mängd på stan går bort hädanefter. Jag testade mellandagsrean idag på eftermiddagen, men jag hann inte mer än att komma in i gallerian Gränden inte jag drabbades av svår agorafobi och avbröt försöket till förmån för ett studiebesök i den mer avslappnade atmosfären på Systembolaget.

På julafton var det ganska mycket som vanligt. Jag slog in de sista (vilka också var mina första om jag ska vara ärlig) paket, och skrev några mindre genomtänkta verser. När jag hörde att mormor kom stålsatte jag inför årets kommentar om mitt bukomfång, men istället tyckte hon att jag har blivit smal. Jag tror att det var för att jag bar långrandig skjorta i år. Ett modegeni är vad jag är.

Annars bjöd julen på höjdpunkter som när Hannes var förvirrad tomte till Elis stora förtjusning och när Edith kräktes på min skjorta (då bytte jag till Arsenaltröja istället). Kul med syskonbarn ändå. På kvällen körde jag, Love, Hannes och pappa ölprovning. Vi höll ganska högt tempo så det blev tramsigt ganska snabbt, och mitt betygssystem ifrågasattes kraftigt från många håll.

När jag hade sovit superlänge på juldagen vet jag inte riktigt vad jag gjorde, men på kvällen åkte jag i alla fall till Elin för traditionsenlig hemvändarkväll. Trenden håller i sig, vi blir färre och färre varje år - men det gjorde ingenting för vi hade väldigt kul. Framåt småtimmarna presenterade jag mitt nya tidssystem - även känt som Fridolindoktrinen - som i stort går ut på att man dubblar all tid. Det är lite mer komplicerat än så, men jag orkar inte förklara nu. Fråga mig om du är intresserad (det är du).

Kvällen slutade med att jag och Erik tog en taxi åt varsitt håll, varpå jag ägnade vägen hem till Lambohov med att diskutera taxitariffer (som man gör) samt vad det skulle kosta att åka till Köpenhamn (7000:-). Jag var hemma klockan fem (vilket med Fridolindoktrinen nya systemet blir klockan 2.30 eller 14.30 beroende på om det är första eller andra natten under dygnet, så det var ju inte så farligt).

Sedan dess har jag hållit låg profil. Läst lite, kollat på film och skjutit upp att jobba den där dagen jag ska jobba på lovet.

Till sist vill jag bara föra ytterligare en sak till protokollet. Det här sillprylen de envisas med - jag skulle vilja reservera mig mot den i fortsättningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar