onsdag 28 januari 2015

I'm moving on

I någon mening befinner vi ju oss alla mellan två flyttar. Alla har vi flyttat någon gång och rimligtvis kommer vi flytta även i framtiden - om det så är till bårhuset. Jag befinner mig dock mer konkret mellan två flyttar, och då menar jag inte det faktum att jag flyttar i genomsnitt 1,7 gånger per år utan att jag befinner mig mellan Love och Kerstins flytt i lördags och min egen nu i helgen.

Om vi börjar i Västerås, eller rättare sagt i Irsta där min bror och hans familj framöver ska leva småborgeligt Svenssonliv i ett område där jag misstänker att grilloset kommer ligga tätare över trädgårdarna än Pekingsmog när första försommarfredagen öppnar famnen senare i år. Nu kanske jag framstår som lite nedlåtande här, men så är det inte alls för det verkade vara ett väldigt trevligt och lugn område. Helt perfekt för en barnfamilj, så jag är övertygad om att de kommer att trivas. Fast det är fortfarande oerhört småborgeligt.

Dessutom gillar jag grillat en hel del, så jag ser fram emot att sitta på uteplatsen med Hannes och dricka öl och ljuga iförd stråhatt. Fråga mig inte om den där stråhatten, men den verkar väldigt viktigt för honom. Det är typ det enda han har pratat om de senaste tre månaderna så fort Loves flytt har kommit på tal. Han är väldigt speciell min lillebror.

Hannes och jag fick skjuts till Irsta i lördags av Hedemora. Han dök upp hos mig i fredags lite spontant efter att ha ringt när jag satt på bussen, på väg hem på bussen för att avnjuta en alldeles underbar småborgelig fredagskväll framför På Spåret och sagt att han skulle "dyka upp om två timmar". Sån är han. Men det är kul när folk är spontana, för nu för tiden kan ju inga som helst aktiviteter planeras in mindre än fyra månader i förväg (förutsatt att det har skapats ett Facebook-event alltså, annars ökar framförhållningstiden till ett halvår) för att man överhuvudtaget ska kunna umgås med folk.

Vi gick till nya puben Sherlock's, vilken var en småtrevlig bekantskap. Jag ville dock tillbaka in i boxen efter den utsvävningen så nog hann vi med Pipes of Scotland en sväng också.

Tillbaka till lördagen så. Hannes och jag tajmade flytten rätt så bra då vi dök upp när grovjobbet, det vill säga bärandet, redan var fixat. Vi ägnade oss åt att leka med Elis samt att styra upp biblioteket. Planen var att jag skulle hänga lite med Edith också, men ettåringen saknar i dagsläget totalt förtroende för mig. Det märktes om inte annat på hennes isande bitchblickar. Maken till sådana har jag inte upplevt sedan våren 2013 när jag och rektorn hade konfliktsamtal i konferensrummet med tjejerna i min förra klass. Mark my words, om en sådär tolv-tretton år är Edith en högstatusmedlem Plastics-gänget i Mean Girls .

Mitt och Hannes projekt var alltså att styra upp biblioteket när vi inte tog paus för att dansa till
Chacarron Macarron med Elis. Vi började ambitiöst med att sortera upp all skönlitteratur i bokstavsordning och när vi var klara med det efter ett par timmar och ett par öl tog vi oss an facklitteraturen. Där blev sorteringen mer otydlig, och till slut hamnade det mesta, inklusive Bibeln och en bok om Bohusläns kust, under den något spretiga kategorin livsstil. Något säger mig att Kerstin kommer att revidera vår kategorisering inom en inte allt för avlägsen framtid.

På kvällen hängde vi lite i vardagsrummet, men då tv:n inte fungerade blev det snabbt desperat. När vi hade kört en hel del feta ostskämt (pun intended) och drickit lite bubbel fick Kerstin nog och gick och la sig, medan jag, Love och Hannes började spela Quizkampen som om det var 2012 igen. Love gav också upp så småningom varpå Hannes och jag tog några öl till innan vi högljutt och oelegant papphamrade loss på det vikbara fåtöljerna som fungerar som extrasängar så att hela huset och säkert också stora delar av Irsta vaknade. 

Det var värt att krångla in sängarna i biblioteket för där kunde vi stänga om oss, vilket innebar att vi inte vaknade av att Elis kom in klockan 7.00 och började viskskrika som han brukade göra när vi fick sova i vardagsrummet i den gamla trean.

Vi hängde kvar i Västerås ett tag innan vi sa hejdå medan Edith gjorde sin sista jag-ska-skära-halsen-av-dig-din-jävel-gest mot mig och drog till Uppsala. 

Den här veckan har mest handlat om att Vabruari har kommit tidigt i år. Jag ska inte klaga, men när hälften av personalen är borta på samma gång är det inte direkt vilopuls på jobbet. Tur att det snart är sportlov, och sedan är det typ sommar. 

Veckan har också handlat om att så smått förbereda flytten. Jag har slängt en hel del skit igen, så bohaget blir fortsatt mer lätthanterligt så nu räknar jag med att ta alla ägodelar i en treliters fryspåse och en bigpacklåda för det mer omtåliga. Hörde jag bussflytt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar