torsdag 27 mars 2014

Thoughts meander like a restless wind inside a letter box

Jag vill egentligen inte skriva om att jag har drabbats av någon form av blorka©, men jag kände att jag var tvungen att mynta begreppet innan någon annan (läs Kerstin) gör det.

Inledningsvis skulle jag vilja rikta mig till den person på Skolverket som har planerat datumen för de nationella proven i årskurs 9. Nog för att jag är självironisk nog för att se humorn i den planen, i alla fall såg jag den när jag upptäckte upplägget i slutet av förra läsåret. Det var lite sådär klämkäckt "haha, har ni sett att de har lagt svenskan och engelskan veckorna efter varandra nästa läsår - då kommer det bli att göra, haha". Ni vet som man är där i slutet av maj och bara önskar att uppfinningen betygsstressade tonåringar hade stannat vid idéstadiet, lite tröttflamsig sådär.

Humorn då ja. Den är dessvärre inte riktigt lika vass när man sitter där med högarna och bara stirrar ut i luften som om man precis har förlorat med 0-6 mot Chelsea. Då tänker man istället onda tankar om den där personen på Skolverket. Särskilt om man råkar ha planerat in att vara ledig ett par dagar mitt i alltihopa.

Jag vill inte vara negativ i överkant här, men det känns ju som att de ansvariga för provdatumsplaneringen borde kunna scanna av spelschemat i Premier League och kanske inte lägga proven i svenska och engelska i samband med Arsenal-Manchester City. Det kan liksom inte bara vara jag som drabbas av detta.

Jag föreslår att vi alla mailar in ett argt e-brev till Skolverket och framför vår kritik mot detta upplägg. Det kanske inte leder till förändring, men då har vi i alla fall markerat.

Det är delvis ovanstående som har gjort att min fritid har varit begränsad den senaste tiden. Jag har i stora delar ägnat mig åt att jobba, och tiden som har funnits utöver det har jag försökt prioritera saker som att motionera hjälpligt samt skaffa föda. Igår slog jag till exempel nytt personligt rekord genom att dra från jobbet 22.30. Nu berodde det visserligen mer på att jag inte var riktigt klar med den kvällens rättningshög när Arsenals match började igår, så jag valde att kolla på den på jobbet (och samtidigt rätta läsförståelsen på ENG NP). Annars hade jag kanske åkt från jobbet mer sansat. Typ 22.15.

Inte konstigt att hjärnan känns som en tropisk storm och gör så att jag dubbelbokar mig och glömmer viktiga saker varje dag under dessa omständigheter.

Jag ska dock inte bara fastna i ett ekorrhjul av sympatijakt utan jag har också gjort flera kul saker den senaste tiden. I lördags var jag och Hedemora på spontan hemmafest hos Rodny och i fredags var jag, Hannes och mamma och  pappa på Fyrishov och såg konsertteatern Come Together. Det var som ett vaudevillecollage av Beatleslåtar och jag tyckte om föreställningen, som var dels lekte med låtarna fyndigt och var scenografisk häftig. Den var dock något kort sett till priset och stolarna på läktaren var tyvärr inte anpassade för homo sapiens bäcken. Det var mer homo habilis-stämning på dem.

I övrigt minns jag inte särskilt mycket av vad som har hänt sedan jag kom hem från Falun. Men så är mars ibland.

Jag kommer inte korrläsa det här inlägget. Trots att det motsäger exakt allt jag tjatar om på jobbet: "bla bla bla när du har skrivit det du tycker är din text är bara halva jobbet gjort bla bla bla då måste du bearbeta texten och verkligen jobba med den bla bla bla det avgör kvaliteten på dina texter och bla bla bla".

Vill ni mig något de närmsta dagarna kan ni höra av er till London. Det är där jag är.

Fotnot: Blorka=Bloggtorka (Fun fact: Fungerar båda som substantiv och verb! Mvh Språklärare)

,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar